college football

de Chris Mulumba, Diablo Valley College 2015-2016. University of Colorado 2017-
dl Ville Valasti, Diablo Valley College 2016. Eastern Michigan 2017-
lb Peik Lehtinen, Bluefield College 2017-
ol Heikki Miettinen, Averett College 2015-
wr Sebastian Juuri, Averett College 2016-
lb Joonas Mattila, Averett College 2017-
db Ronny Lehmussaari, Averett College 2017-
c Oliver Vasanoja, Wisconsin La-Crosse 2016-
dl Roope Lindfors, Chabot College 2017

SUOMALAISET US COLLEGE PELAAJAT KAUDELLA 2017-2018

YHDISTÄ OPISKELU JA AMERIKKALAISEN JALKAPALLON PELAAMINEN

COLLEGE

Hieno mahdollisuus elämässä on yhdistää yliopisto-opinnot ja jenkkifutiksen pelaaminen. Urheilustipendin saanti on kovan työn takana ja vaatii omaa aktiivisuutta. Reittejä yliopistoon pääsemiseksi on useita erilaisia. Parasta onkin tehdä mahdollisimman korkeat pisteet SAT-kokeessa, jossa mitataan valittujen aihealueiden tuntemusta. Kokeet kestävät tunnin ja koostuvat lähinnä monivalintakysymyksistä. Testeistä lisätietoa Suomi-Amerikka Yhdistysten liitosta (SAYL). Testiin voi harjoitella ilmaiseksi mm. Khan Academyssa.

Lisäksi ulkomaisten opiskelijoiden on tehtävä TOEFL –kielikoe on tarkoitettu englanninkielisiin kouluihin pyrkiville hakijoille, jotka eivät ole suorittaneet aikaisempaa opiskeluaan englantia opetuskielenään käyttävässä oppilaitoksessa. Vaikeustasoltaan TOEFL vastaa lähinnä yo-kirjoitusten englannin koetta. TOEFL-testi koostuu neljästä osiosta: lukeminen, kuuntelu, puhuminen ja kirjoitus. Testi kestää noin neljä tuntia. Kahden ensimmäisen osion (lukeminen ja kuuntelu) jälkeen on 10 minuutin tauko. TOEFL kokeen ilmainen harjoitussivusto. Esimerkkejä TOEFL-kokeesta.

Stipendiurheilijaksi jalkapallojoukkueeseen on monta tietä. 

  • Seppo Evwaraye vietti high schoolissa kaksi vuotta ja pääsi isoon 1A kokoluokan Nebraskan yliopistoon. Yliopisto kiinnostui hänestä omalla kesäleirillään
  • Linjapuolustaja Sami Porkka aloitti opiskelunsa kaksivuotisessa kalifornialaisessa Saddleback Junior Collegessa, josta hän siirtyi saatuaan stipenditarjouksen ll-divisoonan Northern Colorado yliopistoon.  Max Ehlert vietti kaksi vuotta Chabot Collegessa kunnes sai täysstipendin Las Vegasin UNLV:hen.
  • Michael Quarshie opiskeli aikoinaan St.Petersin ja Columbian yliopistoissa 1A akateemisilla stipendeillä, jolloin urheilusuoritukset eivät vaikuttaneet tukeen
  • on myös mahdollista päästä mukaan ns. walk on -urheilijana. Tällöin urheilija tulee värväyssysteemin ulkopuolelta ja pystyy vakuuttamaan valmentajan try out -tilaisuudessa.

     

Lisäksi on mahdollista viettää puoli vuotta yliopistovaihdossa, jolloin harjoittelu on mahdollista yliopistojoukkueen kanssa, mutta pelilupa NCAA:lta voi olla hankala saada. Henri Myöhänen, Santtu Äyräväinen, Tuomas Niemelä ja Esa Pietikäinen ovat mm. tutustuneet yliopistojalkapalloon tällä tavoin.

Kattojärjestö  NCAA säätelee mm. mitä rahallista hyötyä pelaajat saavat ottaa vastaan, paljonko viikossa voi harjoitella ja miten valmentajien tulee rekrytoida pelaajia. Koulujen luokitukset ovat: Divisioona I (Bowl-otteluihin  osallistuvat FBS yliopistot 85 urheilijastipendiä ja FCS 65 urheilijastipendiä), Divisioona II (45 urheilijastipendiä) ja Divisioona III ja NAIA (oma järjestö pienillä yliopistoilla) kouluissa ei anneta urheilustipendejä. Divisioona-luokittelu ei kerro paremmuudesta, vaan niissä huomioidaan mm. jaettavien urheilustipendien määrä, koulun koko, kotipelien katsojamäärät, koulun muiden urheiluohjelmien taso. Jotta pelaaja voi saada peliluvan NCAA-järjestöön kuuluvaan kouluun, hänen on anottava lupaa NCAA Clearinghouselta. Tämä järjestö tarkistaa mm. että pelaaja ei ole pelannut ammattilaisena ja että hänen rekrytoimisessaan ei ole rikottu mitään sääntöjä.

Yliopistojen valmentajat voivat ainoastaan myöntää urheilustipendejä, mutta käytännössä valmentajat voivat vaikuttaa pelaajan asioihin hyvin laajasti kouluun hyväksytyksi tulemisesta rahoituksen järjestämiseen joko suoraan urheilustipendillä tai vaihtoehtoisesti erilaisilla akateemisilla stipendeillä. Nyrkkisääntö on että jos valmentaja on vakuuttunut pelaajan taidoista ja haluaa hänet kouluun, käytännön asiat järjestyvät tavalla tai toisella.

Ei useinkaan välttämättä riitä, että suomalaisella pelaajalla on hieman paremmat tilastot ja tulokset kuin amerikkalaisella rekrytoitavalla. Hyvin tehty esittelyvideo onkin tärkeässä roolissa. Pelaajan tulee näkyä videolta selvästi, jotta valmentajat voivat arvioida tämän suoritukset. Mukaan tulee liittää fyysiset perustestit, jotka on esiteltävä varsinkin jos niissä on hyviä tuloksia:

  • penkki 102 kg:llä
  • 40 jaardin sprintti
  • L-cone
  • 20 jaardin shuttle
  • horisontaali- ja vertikaali loikkatesti

Pelimateriaalia pitää olla 4 puolikasta eri otteluista, jotta näkyy kuinka johdonmukaisesti pelaaja pelaa. Parasta olisi jos pelit olisi kuvattu sekä sivulta (wide shot) että takaa (tight shot).
highlights-kooste voi olla mukana, mutta ei se riitä ilman kokonaisia puoliaikoja.Valmentajat saavat paljon nauhoja, jotka menevät suoraan roskiin. Valmentajille on hyvä soittaa ensin, jotta he tietävät odottaa nauhaa. Parasta on jos ensin valmentajan tunteva henkilö soittaa intro-puhelun, jonka jälkeen pelaaja voi itse ottaa valmentajaan yhteyttä.