Hyppy- ja juoksutestit

1. Vauhditon pituus
 

Paikaltaan tasaponnistus (tekniikka tärkeää - keskivartalo ja kädet voimakkaasti mukana heilahdusliikkeellä) ponnistus siis ilman askelvauhtia viivan takaa räjähtävällä suorituksella mahdollisimman pitkälle kantapäistä mitta hypylle, lattiaan merkitään 10 senttimetrin välein teipillä hyppyetäisyydet. Tulos on ponnistuspaikan ja alastulon välinen etäisyys esimerkiksi 2.30 metriä. Tulos mitataan yhden senttimetrin tarkkuudella ponnistuspaikkaa lähimpänä olevan kehonosan alastulopaikasta, esimerkiksi kantapään tai käsien jättämän merkin kohdalta.

 

Käytä pehmeää alustaa (ohut voimistelumatto) vähentää tärähdystä nivelille jos alusta on kova.

vauhditon pituushyppy: testaa jalkojen voimaa ja räjähtävyyttä. 2-3 suoritusta.
Vauhdittoman  pituustestin kuvaus

 

2. Vertikaali ponnistus

Vertikaali ponnistus eli vauhditon ponnistus ylöspäin. Paikaltaan suoritettava tasaponnistus suoraan ylöspäin. Jos erityistä apuvälinettä testiin ei ole, mikä tahansa seinä/korilevy tsm. käy testipaikaksi. Ihanteellisin on sähköinen ponnistusta mittaava matto. Ennen hyppyä määritellään hyppääjän oma mitta (jalat suorana hyppyasennon leveydestä suoristettujen käsien keskisormiin). Tämä vähennetään hypyn kosketuskohdasta.

vertikaali ponnistus: testaa jalkojen voimaa ja räjähtävyyttä. 2-3 suoritusta.
Vertikaalitestin kuvaus

3. 20 jaardin shuttle (pro agility)

 Merkataan esim. teippiviivoilla lähtöpiste ja siitä 5 jaardin (4,57 m) päässä molemmilla puolella olevat pisteet. Testattava lähtee keskipisteeltä kolmipisteasennosta sivulle, käy koskettamassa toisella kädellä lattiaa päätypisteen takana ja juoksee lähtöpisteen ohi toiselle päätypisteelle koskettaen lattiaa sen takana eri kädellä, ja juoksee lopuksi uudestaan lähtöpisteen ohi.

Kello lähtee käyntiin käden irrotessa maasta ja pysähtyy rinnan ylittäessä lähtöpisteen toiselta päätypisteeltä palattaessa, voi lähteä kumpaan suuntaa tahansa aluksi

20 jaardin shuttle: testaa sivuttaisliikkumisen nopeutta, koordinaatiota, suunnanvaihtokykyä. Tunnetaan myös nimellä pro agility. 2-3 suoritusta
Shuttle-testin kuvaus

4. L-Cone (3-Cone)  -ketteryystesti

 

 Muovikartiot asetetaan L:n muotoon 5x5 jaardia (4,57 m x 4,57m)

(1) Testatattava lähtee kolmipisteestä (käsi irtoaa – kello käyntiin) ja juoksee suoraan edessä olevalle kartiolle koskettamaan lattiaa sen luona olevan 5 jaardin pisteen (teippi tms) takana
(2) Seuraavaksi juostaan takaisin lähtöviivalle ja kosketetaan lattiaa sen takana samalla kädellä
(3) Juostaan lähimmän kartion ympäri ja kauemmalle kartion kiertäen se “alapuolelta”
(4) Juostaan ensimmäisen kartion ympäri takaisin lähtöviivan yli – kello seis kun rinta ylittää lähtöviivan

L-Cone –ketteryystesti, testaa vartalon hallintaa, elastisuutta, suunnanvaihtokykyä, nopeutta, vikkelyyttä. Tunnetaan myös nimellä 3 cone –drilli. 2-3 suoritusta
3/L-cone -testin kuvaus

 

8. 40 jaardin juoksu

. Matka on metreinä 36,56 m. Lähtö kolmipisteasennosta, kello käyntiin käden irrotessa maasta. Maaliintulo sivusta katsottuna rinnan ylittäessä maalilinjan (tämä erona ammattilaismittauksiin, mutta lienee helpoin saada tarkasti)

40 jaardin juoksu: testaa nopeutta, voimaa ja räjähtävyyttä. 2-3 suoritusta
40 jaardin testin kuvaus